Efektifitas Pola Komunikasi Interpersonal antara Guru dan Siswa Autis dalam Pengembangan Kecerdasan Emosional

(Studi Kasus di SLB Putra Mandiri Rejotangan)

  • Hamidatun Ni’mah Universitas Islam Balitar
  • Yefi Dyan Nofa Harumike Universitas Islam Balitar
  • Hery Basuki Universitas Islam Balitar
Abstract views: 794 , PDF downloads: 247

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of interpersonal communication patterns between teachers and autistic students in developing emotional intelligence in SLB Putra Mandiri Rejotangan. The research method used is qualitative. Data collection techniques used were observation, interviews and documentation. The results of this study indicate that there is an effectiveness of communication patterns between teachers and autistic students in SLB Putra Mandiri Rejotangan, the application of communication by teachers and students is proven by the existence of openness, positivity, empathy, support, and similarity so that teachers are able to carry out their role as educators in a good manner. In carrying out the teaching and learning process at SLB Putra Mandiri Rejotangan it is hoped that teachers will continue to collaborate with parents in order to achieve maximum targets in learning and developing emotional intelligence.

References

Azeharie, S., & Khotimah, N. (2015). Pola Komunikasi Antarpribadi antara Guru dan Siswa di Panti Sosial Taman . Pekommas, 213-224.

Abidin, Z., Fatonah, I., & Septiyana, L. (2019). Pola Pemngembangan Potensi Kecerdasan Emosional dan Spiritual Anak Penyandang Autisme. Jurnal Pendidikan Anak, 95-116.

Amanullah, A. S. (2022). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus: Tuna Grahita, Down Syndrom dan Autisme. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 11-13.

A.W.Wijaya. (2000). Ilmu Komunikasi Pengantar Studi. Jakarta: Rineka Cipta.

Dayakisni, T., & Yuniardi, S. (2004). Psikologi Lintas Budaya. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Effendy, Onong Uchjana. (1989). Kamus Komunikasi. Bandung: PT. Mandar Maju.

Emery, James C. (1969). Organizational Planning and Control Systems: Theory and Technology. New York: The Macmillan Company. Pp. xiv, 166.

Kusumawati, M. D. (2020). Dampak Perceraian Orang tua Terhadap Kondisi Emosi Anak Usia 6-12 Tahun. Jurnal Edukasi Nonformal, 61-69.

Mulyana, M.A., Ph.D., P. (2017). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. In P. Mulyana, M.A.Ph.D., Ilmu Komunikasi Suatu pengantar (pp. 5-16). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Nurhadi, A., & Niswah, F. (2019). Peran Komunikasi Interpersonal Tenaga Pendidik Dalam Pencapaian Prestasi Belajar Siswa Di MTs Nahdliyatul Islamiyah Blumbungan Larangan Pamekasan. Studi Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 14 - 15.

Oktavia, F. (2016). Upaya Komunikasi Interpersonal Kepala Desa Dalam Memediasi Kepentinagan PT. Bukit Borneo Sejahtera Dengan Masyarakat Desa Long Lunuk. eJournal Ilmu Komunikasi, 239-253.

Sari, A. A. (2017). Komunikasi Antarpribadi. Sleman: CV Budi Utama.

Tumanggor, S. (2023). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Anak Sekolah Luar Biasa (SLB) Dalam Menggunakan Media. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 25-32.

PlumX Metrics

Published
2023-09-30
How to Cite
Ni’mah, H., Harumike, Y. D. N., & Basuki, H. (2023). Efektifitas Pola Komunikasi Interpersonal antara Guru dan Siswa Autis dalam Pengembangan Kecerdasan Emosional : (Studi Kasus di SLB Putra Mandiri Rejotangan). Translitera : Jurnal Kajian Komunikasi Dan Studi Media, 12(2), 7-15. https://doi.org/10.35457/translitera.v12i2.3234