Pengembangan Keterampilan 21st Century dalam Pendidikan Islam
Keywords:
Islamic education, , 21st century, keterampilan, globalisasiAbstract
This article explores the development of 21st-century skills in the context of Islamic education, addressing common challenges faced by educational institutions. Aligned with the dynamics of globalization and technological advancement, the significance of critical, creative, and collaborative thinking skills in education is becoming increasingly urgent. The research method applied is library research, involving a review of literature, articles, and related studies to elaborate on the concepts and practices of developing 21st-century skills in the context of Islamic education. The primary objective of this research is to identify effective strategies and pedagogical principles that can be adopted to enhance the quality of Islamic education in the contemporary era. The research findings highlight the need for the integration of Islamic values in the development of 21st-century skills, with a focus on critical thinking, creativity, collaboration, and digital literacy. This article makes a significant contribution to understanding how Islamic education can adapt to the dynamics of the times while preserving the values of Islamic identity.
Artikel ini mengeksplorasi pengembangan keterampilan abad ke-21 dalam konteks pendidikan Islam, mengarahkan perhatian pada tantangan umum yang dihadapi oleh lembaga pendidikan. Sejalan dengan dinamika globalisasi dan kemajuan teknologi, pentingnya keterampilan berpikir kritis, kreatif, dan kolaboratif dalam pendidikan semakin mendesak. Metode penelitian yang diterapkan adalah library research, dengan melakukan tinjauan literatur, artikel, dan penelitian terkait untuk merinci konsep serta praktik pengembangan keterampilan 21st Century dalam konteks pendidikan Islam. Tujuan utama penelitian ini adalah mengidentifikasi strategi efektif dan prinsip pedagogis yang dapat diadopsi untuk meningkatkan kualitas pendidikan Islam di era kontemporer. Hasil penelitian menyoroti kebutuhan integrasi nilai-nilai Islam dalam pengembangan keterampilan 21st Century, sambil menitikberatkan pada kemampuan berpikir kritis, kreativitas, kolaborasi, dan literasi digital. Artikel ini memberikan kontribusi penting untuk memahami bagaimana pendidikan Islam dapat menyesuaikan diri dengan dinamika zaman, sekaligus mempertahankan nilai-nilai identitas Islam.
Downloads
References
Abidin, Zainal. “Implementasi Pendidikan Life Skill di Pondok Pesantren Darussalam Blokagung Banyuwangi” VI, no. 1 (2014): 162–73.
Andrianto Pangondian, Roman, Paulus Insap Santosa, dan Eko Nugroho. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan Pembelajaran Daring Dalam Revolusi Industri 4.0.” In Sainteks 2019, 56–60, 2019. https://seminar-id.com/semnas-sainteks2019.html.
Atika, Mutia, dan Retno Sayekti. “Studi Literatur Review Sistem Informasi Perpustakaan Berbasis Artificial Intelligence (AI).” Palimpsest: Journal of Information and Library Science 14, no. 1 (2023): 39–52.
Ayuningtias Yarun, Nur Aini Khayati. “Relevansi Pendidikan Kritis dengan Metode Pengajaran Ibnu Khaldun pada Generasi Milenial.” al Ghazali 1, no. 2 (2018): 103–27.
Azizah, Rahmalia Wulan, dan Gilang Gusti Aji. “Konsep Diri Generasi Milenial Pelaku Minimalism Lifestyle.” Commercium 5, no. 2 (2022): 33–43.
Bafadhol, Ibrahim. “Pendidikan Anak Dalam Perspektif Islam.” Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar 06, no. 12 (2017): 45–61. https://doi.org/10.24929/alpen.v1i1.1.
Budiastuti, Winda, Slamet Mulyono, dan Sri Hastuti. “Peningkatan Motivasi dan Keterampilan Menulis Puisi dengan Penerapan Pendekatan Kontekstual pada Siswa Sekolah Dasar.” Basastra, Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya I, no. April (2014): 573–82.
Chaer, Moh. Toriqul. “Islam dan Pendidikan Cinta Damai.” Istawa: Jurnal Pendidikan Islam 2, no. 1 (2016): 73–94. https://doi.org/10.24269/ijpi.v2i1.363.
Elyas, Ananda Hadi. “Penggunaan Model Pembelajaran e-Learning dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran.” Jurnal Warta 56, no. 04 (2018): 1–11.
Eva, Nur, Aas Nurasiah, Alvina Mellandri Cahyono, Alwiyah Salsabila, dan Rahmania Rayhan. “Asesmen Self Efficacy Peserta Didik Terhadap Penguasaan Konsep dalam Pembelajaran Online.” In Prosiding Seminar Nasional dan Call Paper Mahasiswa “Memperkuat Kontribusi Kesehatan Mental dalam Penyelesaian Pandemi Covid 19: Tinjauan Multidisipliner,” 78–85, 2021.
Imaniarti, E., T. Prihandono, dan B. Supriadi. “Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Disertai Teknik Mind Mapping Terhadap Kemampuan Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor Siswa Dalam Pembelajaran Fisika Di Sman Arjasa.” Jurnal Pembelajaran Fisika 4, no. 3 (2015): 192–97.
Ismail. “Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAI dalam Pembelajaran.” Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam 4, no. 2 (2015): 704–19.
Jannah, Fathul. “Pendidikan seumur hidup dan implikasinya” 13, no. 1 (2013): 1–16.
Kementerian Agama Republik Indonesia. “Strategi Membangun Pemimpin Berkarakter Berbasis Nilai-Nilai Agama.” In Modul, 1–57, 2018.
Manik, M. Adlin. “Tantangan manajemen pendidikan islam dalam menghadapi era globalisasi.” Jurnal Ihya’ Al ’Arabiyah 2, no. 1 (2016): 47–62.
Masitoh, Siti. “Blended Learning Berwawasan Literasi Digital Suatu Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dan Membangun Generasi Emas 2045.” In Proceedings of the ICECRS, 1:13–34, 2018. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i3.1377.
Maulidah, Evi. “Character Building Dan Keterampilan Abad 21.” Semina Nasinal PGSD, 2019, 138–46.
Mu’amalah, Kholis. “Perubahan, Merdeka Belajar Sebagai Metode Pendidikan Islam dan Pokok.” Jurnal Tawadhu 4, no. 1 (2020): 977–94.
Munawarah, Laili, Mochamad Arief Soendjoto, dan Bunda Halang. “Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi Melalui Penyelesaian Masalah Lingkungan.” Edusains 10, no. 1 (2018): 1–6. https://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi/article/view/19738.
Nurjanah, Novita Eka. “Pembelajaran Stem Berbasis Loose Parts Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini.” Jurnal AUDI: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak dan Media Informasi PAUD 5, no. 1 (2020): 19–31.
Oktadus, Henry Yuda. “Antara Kreativitas dan Konvensi: Pertunjukan Musik Sebagai Kreasi Artistik JUDUL Musik Pujian Penyembahan Dalam Kebaktian Raya Minggu Di Gereja Bethany Wanea Plaza yang.” Psalmoz: A Journal of Creative and Study of Church Music 1, no. 1 (2020): 59–65.
Rahardja, Untung. “Penerapan Teknologi Blockchain Dalam Pendidikan Kooperatif Berbasis E-Portfolio.” Technomedia Journal 7, no. 3 (2023): 354–63. https://doi.org/10.33050/tmj.v7i3.1957.
Ridlo, Saidur. “Pembaharuan Pendidikan Islam Multikulturalis.” Syaikhuna: Jurnal Pendidikan dan Pranata Islam 11, no. 1 (2020): 79–104. https://doi.org/10.51849/ig.v2i1.17.
Rohmadi, Syamsul Huda. “Pendidikan Islam Inklusif Pesantren (Kajian Historis - Sosiologis di Indonesia).” Fikrotuna 5, no. 1 (2017): 1–17. https://doi.org/10.32806/jf.v5i1.2949.
Saihu, Made. “Intensifikasi Kecerdasan Emosional Anak Introvert Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Pada Pendidikan Dasar.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 11, no. 03 (2022): 1063–82. https://doi.org/10.30868/ei.v11i03.3175.
Santyasa, I wayan. “Student centered learning : Alternatif pembelajaran inovatif abad 21 untuk menyiapkan guru profesional.” Prosiding Seminar Nasional Quantum 25 (2018): xix–xxxii.
Sudarsana, I Ketut. “Peningkatan Mutu Pendidikan Luar Sekolah dalam Upaya Pembangunan Sumber Daya Manusia.” Jurnal Penjaminan Mutu 1, no. 1 (2016): 1–14.
Suhartoyo, Eko, Sitti Ainun Wailissa, Saika Jalarwati, Samsia Samsia, Surya Wati, Nur Qomariah, Elly Dayanti, et al. “Pembelajaran Kontekstual Dalam Mewujudkan Merdeka Belajar.” Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M) 1, no. 3 (2020): 161–64. https://doi.org/10.33474/jp2m.v1i3.6588.
Syaparuddin, S., M. Meldianus, dan E. Elihami. “Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKn Peserta Didik.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 2, no. 1 (2020): 31–42.
Wahyuddin. Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Islam. Alauddin University Press. Vol. 14, 2020. https://doi.org/10.53649/jutau.v14i01.309.
Yusuf, M. “Pendidikan karakter, Konsep Dan Aplikasinya Pada Sekolah Berbasis Agama Islam.” Intizam, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 1 (2017): 14–22.
Zubaidah, S. “Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran.” In Seminar Nasional Pendidikan, 2:1–17, 2016. https://doi.org/10.1021/acs.langmuir.6b02842.
Zulhaini. “Peranan Keluarga dalam Menenamkan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam kepada Anak.” al Hikmah 1, no. 1 (2019): 1–15.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 M. Yusuf, Mohamad Sodik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Copyright on any article is retained by the author(s).
- The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /home/ejournal.unisbablitar.ac.id/public_html/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68


