STRATEGI KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN SD NEGERI SEMEN 02 BLITAR
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam peningkatan mutu pendidikan di SD Negeri 02 Semen Blitar. Jenis penelitian ini adalah kualitatif, studi kasus. Data dikumpulkan dengan menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil yang diperoleh adalah 1) perencanaan melalui pengorganisasian program strategis sekolah; 2) pelaksanaan program melalui peningkatan kedisiplinan sekolah, peningkatan nilai Ujian Nasional, penyelenggaraan ekstrakurikuler dan kerjasama dengan masyarakat. Strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di SD Negeri Semen 02 Blitar melibatkan berbagai aspek penting yang mencakup manajemen, motivasi, dan kolaborasi. Kepala sekolah, sebagai pemimpin utama, harus memiliki visi yang jelas dan mampu menginspirasi seluruh komponen sekolah untuk mencapai tujuan pendidikan yang berkualitas. Salah satu strategi utama adalah peningkatan kompetensi guru melalui pelatihan dan pengembangan profesional. Kepala sekolah perlu memastikan bahwa guru-guru selalu mendapatkan pelatihan terbaru terkait metode pembelajaran, teknologi pendidikan, dan perkembangan kurikulum. Dengan guru yang kompeten, proses belajar mengajar menjadi lebih efektif dan siswa dapat meraih hasil yang optimal.
This research aims to describe the principal's leadership strategy in improving the quality of education at SD Negeri 02 Semen Blitar. This type of research is qualitative, case study. Data collection was carried out using observation, interviews and documentation. The results obtained are 1) planning through organizing school strategy programs; 2) implementing the program through improving school discipline, increasing National Examination scores, organizing extracurricular activities and collaborating with the community. The principal's leadership strategy in improving the quality of education at SD Negeri Semen 02 Blitar involves various important aspects including management, motivation and collaboration. The principal, as the main leader, must have a clear vision and be able to inspire all school components to achieve quality education goals. One of the main strategies is increasing teacher competency through training and professional development. School principals need to ensure that teachers always receive the latest training regarding learning methods, educational technology and curriculum developments. With competent teachers, the teaching and learning process becomes more effective and students can achieve optimal results.
Downloads
References
Wulandari, Y., Sartika, E. D., & Perawati, P. (2018). Strategi kepala sekolah perempuan dalam meningkatkan mutu pendidikan. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 3(1), 126-136.
Sari, J. D. R., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 329-333.
Hapudin, H. M. S., Praja, I. A. A., & ST, M. (2023). Kepemimpinan Pendidikan: Konsep dan Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Penerbit Andi.
Zahro, A. M. R., Sobri, A. Y., & Nurabadi, A. (2018). Kepemimpinan perubahan kepala sekolah dalam peningkatan mutu pendidikan. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 358-363.
Karima, Z. E., Ayu, A., & Salma, J. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Mutu Pendidikan Perspektif Islam. IQRO: Journal of Islamic Education, 3(1), 15-30.
Sudrajat, C. J., Agustin, M., Kurniawati, L., & Karsa, D. (2020). Strategi Kepala TK dalam meningkatkan mutu pendidikan pada masa pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 508-520.
Rahman, M. R. A., & Darmiyanti, A. (2022). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 5860-5869.
Noprika, M., Yusro, N., & Sagiman, S. (2020). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 224-243.
Priyambodo, P. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengembangan Profesionalisme Guru. Tirai: Jurnal Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 34-58.
Copyright (c) 2024 Siti Nurlatifah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Copyright on any article is retained by the author(s).
- The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License