Model Komunikasi Transaksional antara Pedagang dengan Pembeli di Pasar Kota Kendari

  • Abdul Sarlan Menungsa Aboy Universitas Nahdlatul Ulama Sulawesi Tenggara
  • Paramitha Purwita Sari Universitas Nahdlatul Ulama Sulawesi Tenggara
  • Syahruddin Syahruddin Universitas Nahdlatul Ulama Sulawesi Tenggara
  • Muslan Muslan Universitas Nahdlatul Ulama Sulawesi Tenggara
Abstract views: 45 , PDF downloads: 42
Keywords: Komunikasi; Model; Pedagang; Pembeli; Transaksional

Abstract

The problem that we want to observe is the transactional communication model between traders and buyers in the Kendari City market. The location of this research was carried out at the market in Kendari City. Transactional Communication Theory (Eric Berne in Mulyana 2002: 109) is the reference in this research. The number of informants was 20 people. Qualitative descriptive is a method for collecting data. The research results show that complementary transactions at the Kendari City Market occur because of the same attitude, mature attitudes between traders and buyers in interacting, cross transactions at the Kendari City Market occur because traders and buyers misinterpret the meaning of the message, transactions from both parties conveyed do not occur in agreement. Hidden transactions at the Kendari City Market occur because they assume that buying and selling matters are the main priority that must be done without paying attention to other conversations outside the buying and selling process.

References

Khalili, A., Purnomo, M., & Sukesi, K. (2015). Kajian Karakteristik Pedagang Pengumpul Kentang Kaitannya Dengan Strategi Dalam Upaya Menjaga Usaha Berdagang Di Desa Wonokitri, Kecamatan Tosari, Kabupaten Pasuruan, Jawa Timur. Habitat, 26(2), 89–99. https://doi.org/10.21776/ub.habitat.2015.026.2.11
Menungsa, A. S. (2021). Penyebaran Informasi Pembangunan Daerah pada Masyarakat Wilayah Pesisir Kota Kendari. 1(2), 132–144.
Nasir, L. O. M., Sari, P. P., Syahruddin, S., & Menungsa, A. S. (2023). Efektivitas Komunikasi Interpersosnal Orang Tua Dan Siswa Selama Proses Belajar Dari Rumah (Bdr) Di Masa Pandemi. JISDIK, 1(1), 37–42. https://doi.org/https://doi.org/10.12345/jisdik.v1i1.2
Nugroho, M. A., Erawan, E., Murlianti, S., Kunci :, K., Komunikasi, I., Pedagang, A., Berbeda, Y., Di, B., Tradisional, P., & Samarinda, S. (2020). Interaksi Komunikasi Antara Pedagang Yang Berbeda Budaya Di Pasar Tradisional Segiri Samarinda. EJournal Ilmu Komunikasi, 8(1), 290–303.
Silalahi, U. (2012). Metode Penelitian Sosial (A. Gunarsa (ed.); Edisi 3, M). PT. Refika Aditama.
Syahruddin. (2020). Pengaruh Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Efektivitas Komunikasi Antarpribadi Mahasiswa. Kareba: Jurnal Komunikasi Unhas, 7(1), 81–90. https://journal.unhas.ac.id/index.php/kareba/article/view/10368
Syahruddin, S., Menungsa, A. S., Mahdar, M., Asmurti, A., & Muslan, M. (2023). Fenomena Komunikasi di Era Virtualitas (Sebuah Transisi Sosial sebagai Dampak Eksistensi Media Sosial) (Komarudin (ed.); 1st ed., p. 240). CV. Green Publisher Indonesia. https://greenbook.id/product/fenomena-komunikasi-di-era-virtualitas-sebuah-transisi-sosial-sebagai-dampak-eksistensi-media-sosial/
Umassari, A. R. (2018). Interaksi Simbolik dalam Proses Komunikasi Jual Beli Ternak “Marosok” di Payakumbuh Sumatera Barat. Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(3), 258–271. http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/21782

PlumX Metrics

Published
2023-09-30
How to Cite
Aboy, A. S. M., Sari, P. P., Syahruddin, S., & Muslan, M. (2023). Model Komunikasi Transaksional antara Pedagang dengan Pembeli di Pasar Kota Kendari. Translitera : Jurnal Kajian Komunikasi Dan Studi Media, 12(2), 30-36. https://doi.org/10.35457/translitera.v12i2.3196