Increased Buying Interest of Millennial Generation in Gresik Regency during the COVID-19 Pandemic through the @kulinergresik account

  • Didiek Tranggono Communication Science, Faculty of Social and Political Sciences, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Putri Musicasari Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Zainal Abidin Achmad UPN Veteran Jawa Timur http://orcid.org/0000-0001-8580-761X
Abstract views: 29 , PDF downloads: 28
Keywords: buying interest, COVID-19, digital marketing, gresik culinary, the millenial

Abstract

The Instagram account @kulinergresik experienced an increasing number of followers along with the increase in the number of food orders, during the COVID-19 Pandemic. This study intends to analyze whether there is a relationship between pandemic conditions and as an independent variable with the purchase interest of the millennial generation of Gresik Regency on the account @kulinergresik as the dependent variable. The quantitative research method uses Spearman rank correlation analysis and t-test for the hypothesis. The study population was 144,000 followers of the @kulinergresik account with purposive sampling and data collection through the distribution of google form as a questionnaire to 100 respondents. The results showed that between the two research variables had a correlation coefficient of 0.389, meaning that it indicated a positive relationship. Besides, the results of t-test showed a 5% significance level, and it has a meaning that the hypothesis accepted. In conclusion, during the COVID-19 Pandemic, millennial generation buying interest through the @kulinergresik account has increased.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Didiek Tranggono, Communication Science, Faculty of Social and Political Sciences, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

Dosen senior di Program Studi Ilmu Komunikasi, FISIP, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur. Berpengalaman luas dalam bidang pengabdian masyarakat. Ia memiliki perhatian pada kajian sosiologi komunikasi, komunikasi pembangunan, dan komunikasi pemasaran.   

Zainal Abidin Achmad, UPN Veteran Jawa Timur

Dr. Zainal Abidin Achmad, S.Sos., M.Si., M.Ed. adalah dosen Ilmu Komunikasi di Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur, Indonesia. Ia menjadi reviewer di Jurnal MKP Universitas Airlangga (Sinta 2), Jurnal ETNOSIA Universitas Hasanuddin (Sinta 2), Jurnal Komunikasi Islam UIN Sunan Ampel Surabaya (Sinta 2). Ia memiliki pengalaman kerja dalam berbagi aktivitas advokasi dan community development bersama berbagai Kementerian, NGO dalam dan luar negeri dan badan dunia (Kementerian PUPR, BAPPENAS, Kemenkopolhukam, Kemendagri, Kemenag, Reform Institute, LP3ES, PUPUK, REDI, The Asia Foundation, World Bank, USAID, AusAID, UNICEF). Ia memiliki kontribusi dalam serangkaian riset opini dan exit poll pada pemilu dan pemilukada di wilayah Indonesia. Saat ini, Ia memiliki konsistensi mendorong penerapan Index Democracy Indonesia sejak berpartisipasi dalam UNDP IDI-Project. Ia memiliki pengalaman mengajar jurnalistik pers, hukum media massa, komunikasi politik, sosiologi komunikasi, media relations, dan komunikasi pemasaran. Ia memiliki pengalaman sebagai dosen tamu di Universitas Airlangga Surabaya, ITS Surabaya, UNTAG Surabaya, UHT Surabaya, STAI Lukman Al-Hakim Surabaya, UNMUH Gresik, dan UNMUH Gorontalo. Gelar sarjana (S.Sos.) diperoleh dari Ilmu Komunikasi, Universitas Airlangga Surabaya. Gelar master pertama (M.Si.) diperoleh dari Ilmu Ilmu Sosial, Universitas Airlangga Surabaya. Gelar master kedua (M.Ed.) diperoleh dari Bilingual Education, Rangsit University, Thailand. Sedangkan gelar doktor (Dr.) diperoleh dari Ilmu Sosial, Universitas Airlangga, Surabaya. Ia lahir di Pacitan, pada tanggal 19 Mei 1973. Memiliki berbagai aktivitas profesi dan sosial. Antara lain, sebagai (1) Ketua Ikatan Alumni Komunikasi Universitas Airlangga, periode 2019-2024. (2) Pengurus Himpunan Pembina Bahasa Indonesia (HPBI) Jawa Timur, periode 2019–2024. (3) Wakil ketua bidang penerbitan ilmiah, Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia (ISKI) Jawa Timur, periode 2018-2023. (4) Humas Ikatan Alumni FISIP Universitas Airlangga, periode 2018-2023. (5) Wakil Ketua Bidang Humas, Publikasi dan Dokumentasi, Ikatan Alumni Lemhannas RI (IKAL), Komisariat Provinsi Jawa Timur, periode 2017-2022.

References

Abidin Achmad, Z., Zendo Azhari, T., Naufal Esfandiar, W., Nuryaningrum, N., Farah Dhilah Syifana, A., & Cahyaningrum, I. (2020). Pemanfaatan Media Sosial dalam Pemasaran Produk UMKM di Kelurahan Sidokumpul, Kabupaten Gresik. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1), 17–31. https://doi.org/10.15642/jik.2020.10.1.17-31

Achmad., Z. A. (2019). Integrasi Program Dakwah dan Budaya: Studi Etnografi Virtual Mediamorfosis Radio Nada FM Sumenep Madura. Jurnal Komunikasi Islam, 9(2). https://doi.org/10.15642/jki.2019.9.2.238-263

Achmad, Z. A. (2020a). Pergeseran Relasi Antara Pendengar Radio dengan Institusi Radio dalam Masyarakat Jaringan (Studi Etnografi Virtual pada Radio-radio Budaya di Jawa Timur yang Bermediamorfosis). Universitas Arilangga.

Achmad, Z. A. (2020b). REVIEW BUKU: Mediamorphosis: Understanding New Media by Roger Fidler, Thousand Oaks, California: Pine Forge Press (2003). In E. R. Nawangsari & A. Kriswibowo (Eds.), Potret Masyarakat dan Kebijakan Pemerintah dalam Menghadapi Tantangan Pandemi COVID-19. Program Studi Ilmu Administrasi Negara, UPN “Veteran” Jawa Timur.

Achmad, Z. A., & Ida, R. (2018). Etnografi Virtual Sebagai Teknik Pengumpulan Data dan Metode Penelitian. The Journal of Society & Media, 2(2), 130–145. https://doi.org/10.26740/jsm.v2n2.p130-145

Achmad, Z. A., & Ida, R. (2019). The shifting role of the listeners in the mediamorphosis process of culture radio: A case study of Jodhipati 106.1 FM. Masyarakat, Kebudayaan Dan Politik, 32(3). https://doi.org/10.20473/mkp.v32i32019.240-250

Achmad, Z. A., Juwito, J., & Saud, M. (2020). THE LOCAL CREATIVE ADS ON SRITANJUNG FM TO INCREASE FINANCIAL REVENUE DURING COVID-19 PANDEMIC. Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 6(2), 135–249. http://journal.ubm.ac.id/

Achmad, Z. A., Mardliyah, S., & Pramitha, H. (2018). The Importance of Parental Control of Teenagers in Watching Anime with Pornographic Content on the Internet. Proceedings of the International Conference on Contemporary Social and Political Affairs (IcoCSPA 2017). https://doi.org/10.2991/icocspa-17.2018.22

Achmad, Z. A., Mardliyah, S., Siswati, E., Luawo, S. R., & Wahyudi, A. (2020). Menumbuhkan Upaya Diversifikasi Usaha Melalui Penguatan Ketrampilan pada Komunitas Koperasi Wanita Nelayan di Gresik. ABDIMAS Bela Negara.

Achmad, Z. A., & Sawitri, D. K. (2012). Qualitative Study of the Ad Clear Destination London as an Effective Media of Promotion: A Study of a Football Player as a Celebrity Endorser ofthe Referent Power Emulation. In N. Wulan, A. Budiastuti, D. A. Kwary, R. Fanany, & A. Baharuddin (Eds.), Urban Mobility: Textual and Spatial Urban Dynamics in Health, Culture, and Society (pp. 347–352). Faculty of Humanities and Faculty of Public Health, Universitas Airlangga.

Alamiyah, S. S. (2020). ‘I Become More Confident’: Mother Use of Online Platform for Parenting Information. 423, 511–523. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200325.039

Alidyan Kresnawati, M., & Kusuma, A. (2019). Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam Peningkatan Ekspor UMKM: Studi Kasus UMKM dI Ex-Dolly, Kelurahan Putat Jaya, Surabaya. Global & Policy, 7(2), 191–201. http://ejournal.upnjatim.ac.id/index.php/jgp/article/view/1834

Arviani, H. (2013). Budaya Global dalam Industri Budaya: Tinjauan Madzhab Frankfurt Terhadap Iklan, Pop Culture, dan Industri Hiburan. Global &Policy, 1(2), 130–141.

Arviani, H., & Febrianita, R. (2020). E-Health Communication on Instagram Posts: Contents Analysis of Alodokter. Metacommunication: Journal of Communication Studies, 5(1), 1. https://doi.org/10.20527/mc.v5i1.8019

Arviani, H., Prasetyo, G. S., & Walgunadi, V. V. (2020). Instagram and Millennial Generation : #Explorebanyuwangi Analysis. 2nd International Media Conference 2019 (IMC 2019) Instagram, 423(Imc 2019), 180–192.

Candrasari, Y. (2020). Mediated Interpersonal Communication: A New Way of Social Interaction in the Digital Age. Proceedings of the 2nd International Media Conference 2019 (IMC 2019). https://doi.org/10.2991/assehr.k.200325.041

cdn.idntimes.com. (2019). “Indonesia Millenial Report 2019 by IDN Times”. Tersedia di (https://cdn.idntimes.com/content-documents/indonesia-millennial-report-2019-by-idn-times.pdf). Diakses pada 18 September 2020 pukul 10.24

Claretta, D., Candrasari, Y., & Arianto, I. D. (2018). Mother’s Strategy on Child Mentoring in Using the Internet. October, 357–363. https://doi.org/10.11594/nstp.2018.0152

Databoks.katadata.co.id. (2019). “Berapa Pengguna Media Sosial Indonesia”. Tersedia di (https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/02/08/berapa-pengguna-media-sosial-indonesia). Diakses pada 22 September 2020 Pukul 19.37

DiCola, P. (2006). FALSE PREMISES, FALSE PROMISES: A Quantitative History of Ownership Consolidation in the Radio Industry (Issue December). Future of Music Coalition.

Dominick, J. (2006). The dynamics of Mass Communication : Media in Digital Age. McGraw Hill

Erlandson, D. A., Harris, E. L., Skipper, B. L., & Allen, S. D. (1993). Doing Naturalistic Inquiry: A Guide to Methods (1st ed.). Sage Publications, Inc.

Foster, P. (2006). Observational Research. In R. Sapsford & V. Jupp (Eds.), Data Collection and Analysis (2nd ed., pp. 58–92). SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781849208802.n3

Gall, M.D., Gall, J.P. and Borg, W. (2003). Educational Research: an Introduction. Boston: Pearson Education

Hewi, L., & Asnawati, L. (2020). Strategi Pendidik Anak Usia Dini Era Covid-19 dalam Menumbuhkan Kemampuan Berfikir Logis. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 158. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.530

Inet.detik.com. (2019) “Pengguna Internet Indonesai Didominasi Milenial”. Tersedia di (https://inet.detik.com/telecommunication/d-4551389/pengguna-internet-indonesia-didominasi-milenial). Diakses Pada 5 Oktober 2020 Pukul 14.23

Isa Mulyadi, A., & Zuhri, S. (2020). Analisis Strategi Brand Image Kedai Kopi “MOENG KOPI” Melalui Media Sosial Instagram. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 109–124. https://doi.org/10.15642/jik.2020.10.2.109-124

Karlinah, S. (1999). Komunikasi Massa. Jakarta: UT

Kirchhoff, S. M. (2011). Advertising industry in the digital age. Advertising: Developments and Issues in the Digital Age, 1–25.

Kusuma, A. (2018). Potret gender harmoni pada keluarga urban (studi naratif film tentang relasi laki-laki dan perempuan dalam pertukaran beban kerja pada film Super Didi dan Hijab). Jurnal Ilmu Komunikasi UPN Veteran Jatim, 1(1).

Kumparan.com. (2019). “7 Sifat Milenial Dalam Memilih Makanan Kamu Yang Mana”. Tersedia di (https://kumparan.com/kumparanfood/7-sifat-milenial-dalam-memilih-makanan-kamu-yang-mana). Diakses 26 September 2020 pukul 11.15

Nielsen N.V. (2016). Radio Masih Memiliki Tempat di Hati Pendengarnya. Nielsen.Com (Press Release). https://www.nielsen.com/id/en/press-releases/2016/radio-masih-memiliki-tempat-di-hati-pendengarnya/

Pemkab Gresik. (2005). Rencana Pembangunan Jangka Panjang Daerah 2005-2025.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Purwanti, A. D. (2016). Perkembangan Budi Daya Ikan Bandeng Di Gresik Tahun 1982-1989. Avatara, e-Journal Pendidikan Sejarah, 5(2), 177–189.

Rubiyati, Muhamad Asrori, L. W. (2017). Pengaruh Pemanfaatan Media Sosial Instagram Terhadap Kreativitas Belajar Pada Remaja Kelas VII. Jurnal Untan, 1–8. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/download/25681/75676576765

Salo, J., Lankinen, M., & Mäntymäki, M. (2013). The Use of Social Media for Artist Marketing: Music Industry Perspectives and Consumer Motivations. International Journal on Media Management, 15(1), 23–41. https://doi.org/10.1080/14241277.2012.755682

Schiffman, L. & Kanuk, L.L. (2004.) Perilaku Konsumen (7th ed.). Jakarta: Indeks

Schonlau, M., D., R., Fricker, J., & Elliott, M. N. (2002). Conducting Research Surveys via E-mail and the Web. RAND.

Stiletto Book. (2019). How to Win Instagram. Yogyakarta: Stiletto Book. Tersedia di(https://books.google.co.id/books?id=F9LGDwAAQBAJ&pg=PA3&dq=instagram&hl=id&sa=X&ved=0ahUKEwjOh6DxoKvnAhWdyDgGHWUxAkQQ6AEIMTAB#v=onepage&q=instagram&f=false)

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian. Bandung: Alfabeta Silalahi, Uber. 2012. Metode Penelitian Sosial. Bandung: PT Refika Aditama

Tranggono, D., Putri, A. N., & Juwito, J. (2020). PENGARUH TERPAAN IKLAN NACIFIC DI INSTAGRAM TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK NACIFIC PADA FOLLOWERS AKUN @NACIFICOFFICIAL.ID. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 141–155.

Wells, W., Burnet, J., Moriraty, S. (2000). Advertising Principles and Practice, Five Edition. New Jersey: Prenctice-Hall International

Websindo.com. (2019) “Indonesia Digital 2019 Media Sosial”. Tersedia di (https://websindo.com/indonesia-digital-2019-media-sosial/). Diakses pada 22 September 2020 Pukul 20.52

World Bank Group. (2016). Digital Dividends.
Published
2021-09-22
How to Cite
Tranggono, D., Musicasari, P., & Achmad, Z. A. (2021). Increased Buying Interest of Millennial Generation in Gresik Regency during the COVID-19 Pandemic through the @kulinergresik account . JARES (Journal of Academic Research and Sciences), 6(2), 11-25. https://doi.org/10.35457/jares.v6i2.1221