Development of Balitar Booklet Teaching Materials for Numeracy Learning in Grade IV Mathematics Material Elementary Schools
Keywords:
booklets, geometric shapes, numeracy, teaching materialsAbstract
This study aims to determine the feasibility and readability of the Balitar booklet teaching materials (Read, Write, Count Geometric Shapes) for numeracy learning in grade IV mathematics material elementary schools. The research employed the 4D development model (define, design, develop, disseminate) by S. Thiagarajan, et al. (1974), but was limited to the develop stage. The collected data were analyzed quantitatively using expert validation results and qualitatively in the form of suggestions and input from lecturers and validators. The results of expert validation by material experts were 78.3%, media experts 81.4%, and language experts 84.1%. The average assessment was 81.2%, very feasible criteria. The readability test of grade IV teachers obtained a score of 89.6%, a very feasible category. The readability test of grade IV elementary school students obtained a score of 83.8%, a very feasible category. Based on the research results, it was concluded that the feasibility test of the Balitar booklet teaching materials which had been validated by experts gave the assessment that they were very suitable for use as mathematics teaching materials for numeracy learning in class IV elementary school.
References
Aini, N. (2020). Panduan Penyusunan Booklet untuk Pembelajaran Efektif. Yogyakarta
Aqid, A. (2019). Panduan Membuat Booklet yang Menarik dan Efektif. Yogyakarta.
Dwirahma, E. R., Kusmaharti, D., & Yustitia, V. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Literasi Numerasi Pada Materi Skala Dan Perbandingan Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Sains, 4(3), 219-224.
Fauzan, A. (2020). Geometri dalam Kehidupan Sehari-hari. Jakarta: Pustaka Matematika.
Hidayat, R. (2020). "Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Geometri: Sebuah Tinjauan." Jurnal Pendidikan Matematika, 12(3), 145-156.
Hidayat, R. (2020). "Strategi Pembelajaran Geometri di Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Matematika, 12(3), 145-156.
Kosasih, E. (2021). Jenis-Jenis Bahan Ajar dalam Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Kemendikbud. (2020). Profil Keterampilan Numerasi dalam Pendidikan Indonesia. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Maulana, Ryfaldhi Wildan dan Kurniasih. Pengembangan Bahan Ajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Finansial Siswa SD, JPPD: Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar p-ISSN 2337-4543 e-ISSN 2776-2467 Vol.8 No.2 November 2021.
Nastiti, M. D & Dwiyanti, A. N (2022) Kajian Literatur : Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar Kelas Atas. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung Ke-4q, 04 (November), 126-1448.
National Research Council. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. National Academies Press.
Ningrum, Anna Fitri. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Sejarah Berbentuk Booklet Pada Materi Proklamasi Kemerdekaan Indonesia Untuk Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Kertek Wonosobo. JPM. IAIN Antasari Vol 01, No.2 Januari-Juni 21014.h. 73-99.
Pujiatna, dkk. (2020). Pengembangan Bahan Ajar dan Media Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Purwaningrum, J. P., Kusmanto, A. S., Ahyani, L. N., & Purwoko, R. Y. (2023). Pengembangan Media Buku Matematika Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. EDUPEDIA, 7(2), 183-199.
Putri, N. A. (2020). "Kesulitan Siswa dalam Memahami Konsep Geometri: Studi Kasus di Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 98-110.
Putri, N. A. (2020). "Implementasi Media Visual dalam Pembelajaran Bangun Ruang." Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 98-110.
Prastowo, A. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Prastowo, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Yogyakarta: Kencana.
Sari, A. P., dan Hidayah, N. (2021). Pengembangan Modul Literasi dan Numerasi Berbasis Kontekstual untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45-58.
Sinarti, S, dkk (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Berbantuan Media Booklet Terhadap Pemahaman Konsep Bangun Ruang Pada Siswa Kelas IV SDN 04 Batu Ampar. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol.6 No.1, 1-16. DOI: https://doi.org/10.46368/jpd.v6i1.137
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suharjana, A., Markaban, & Hanan, W. S. (2009). Geometri Datar dan Ruang di SD. Yogyakarta: PPPPTK Matematika.
Suyaningsih, N., & Kusman, R. (2018). Dasar-Dasar Penyusunan Bahan Ajar untuk Guru. Yogyakarta: Deepublish.
Tarigan, H. G. (2008). Membaca sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mella Rofianica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
