EVALUATION OF THE VALIDITY OF BIOPLASTIC LEARNING MEDIA FOR IDENTIFYING MARINE INVERTEBRATES

Authors

  • Eva Nurul Malahayati Universitas Islam Balitar
  • Marindasari Sofiyana Universitas Islam Balitar

DOI:

https://doi.org/10.35457/josar.v10i1.4479

Keywords:

bioplastic learning media, gastropod, validity

Abstract

This research and development study aims to create a valid bioplastic learning medium for marine invertebrates, tailored to students' needs in identifying animals in animal taxonomy courses. Marine invertebrates, particularly those from the Gastropod class, were collected through exploratory research along the southern coast of Blitar, preserved in resin, and supplemented with morphological characteristics. The study follows the 4D development model (Define, Design, Develop, Disseminate) proposed by Thiagarajan (1974). In developing the product, the researchers conducted material validation, media validation, and practicality testing. Two lecturers carried out the validation process, and the data obtained was analyzed using quantitative descriptive methods. The validation results showed scores of 0.80 for material and 0.84 for media, both classified as high. Therefore, the bioplastic learning media for marine invertebrates can be utilized to assist students in identifying animals and achieving learning objectives. However, further testing is required to ensure its effectiveness in enhancing students' skills.

References

Isa, S. F. P., & Rustini, T. (2023). Pengaruh Media Pada Pembelajaran IPS Di SD. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 8(1), 24-29.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171–187.
Wulandari, A., Maknun, L., & Meishanti, O. P. Y. (2023). Respon Siswa terhadap Pengembangan Resin Blok Invertebrata Laut sebagai Media Pembelajaran Biologi Kelas X di SMK Islam Mbah Bolong. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 6(5), 1-6.
Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Mobile Learning berbasis Android. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 57–62.
Masfufah, R. A., Muyasyaroh, L. K., Maharani, D., Saputra, T. D., Astrianto, F., & Dayu, D. P. K. (2022). Media Pembelajaran Canva untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pendidikan Dasar 2 (SENSASEDA) 2, 2 (November), 347–352.
Fitriyanti, M., Maasawet, E. T., & Boleng, D. T. (2021). Analisis permasalahan guru terkait media pembelajaran biologi berbasis aplikasi mobile learning menggunakan teknik mnemonik verbal. Jurnal Pendidikan, 9(2), 67-72.
Putu, S., Surata, K., Diarta, I.M., Made, I.A., Hermawan, S., & Mardikayasa, W. (2024). Visualisasi Media Gambar: Pemahaman Mahasiswa Pendidikan Profesi Guru Tentang Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP).
Wahyuni, E. S., & Yokhebed. (2019). Deskripsi Media Pembelajaran yang Digunakan Guru Biologi SMA Negeri Di Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 8(1), 32.
Herditiya, H., Sari, M., & Koriaty, S. (2023). Development of an e-module based on virtual practicum integrated with local potential in invertebrate material. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 5(2), 155-163.
Luthfi, O. M., Dewi, C. S., Sasmitha, R. D., Alim, D. S., Putranto, D. B. D., & Yulianto, F. (2018). Kelimpahan invertebrata di Pulau Sempu sebagai indeks bioindikator, ekonomis penting konsumsi, dan komoditas koleksi akuarium. JFMR (Journal of Fisheries and Marine Research), 2(3), 137-148.
Hailu, S. (2012). Bioplastic Preparation Training for Biology Teaching Material Production. Bandung: UPI JICA Office.
Yuanawati, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Awetan Organ Bunga menggunakan Fiberglass pada Mata Kuliah Struktur Tumbuhan untuk Mahasiswa Pendidikan Biologi. Biospesies.
Setiati, N., Indriyanti, D. R., Rudyatmi, E., Subekti, N., Dewi, P., Sriyadi, S., & Arditama, P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Daring melalui Video Pembuatan Berbagai Awetan Hewan bagi Guru IPA-Biologi Sekecamatan Gunungpati Kota Semarang. Journal of Community Empowerment, (1), 12-18.
Hamidah, A., & Aina, M. (2020). Pengembangan Media Bioplastik Kontestual Materi Insekta untuk Siswa Kelas X SMA. PROCIDING SNIP 2, 332-338.
Sumiharsono, H. M. R., & Hasanah, H. (2018). Media Pembelajaran. Jember: Pustaka Abadi.
Arsyad, Azhar. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan dan Penilaian (1st ed.). Bandung: CV. Wacana Prima.
Sardiman, A.M. (2014). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali.
Yuanawati, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Awetan Organ Bunga menggunakan Fiberglass pada Mata Kuliah Struktur Tumbuhan untuk Mahasiswa Pendidikan Biologi. Biospesies, 8(2).
Hailu, S. (2012). Bioplastic Preparation Training for Biology Teaching Material Production. Bandung: UPI JICA Office.
Setiati, N., Indriyanti, D. R., Rudyatmi, E., Subekti, N., Dewi, P., Sriyadi, S., & Arditama, P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Daring melalui Video Pembuatan Berbagai Awetan Hewan bagi Guru IPA-Biologi Sekecamatan Gunungpati Kota Semarang. Journal of Community Empowerment,1(1), 12-18.
Nazila, A. (2017). Pengembangan Media Media bioplastik Tumbuhan Lumut Sebagai Alternatif Sumber Belajar Biologi Kelas X MAN LAB UIN Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: UIN Yogyakarta.
Kamilah, S. N. K., Helmiyetti, H., Supriati, R., Astuti, S., Nurliana, S., & Atmaja, V. Y. (2023). Pelatihan Pembuatan Spesimen Tumbuhan Dalam Blok Resin Untuk Media Pembelajaran Biologi Bagi Siswa. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(4), 909-917.
Maulana, I., Harahap, R. D., & Safitri, I. (2022). Use of learning media through technology for biology education students. BIO-INOVED: Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 4 (3), 282–290.
Permana, B. S., Hazizah, L. A., & Herlambang, Y. T. (2024). Teknologi pendidikan: efektivitas penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi di era digitalisasi. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(1), 19-28.
Fardhani, I., Hamimi, E., Marsuki, M. F., Susanti, S., Pahlawan, M., Nisak, F., & Johan, J. (2023, June). The development of preserved bryophyte specimen mounted in resin block with QR code. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2614, No. 1). AIP Publishing.
Diazgranados M, Funk VA. (2013). Utility of QR codes in biological collections. PhytoKeys, 25: 21–34.
Sharma, V. (2013). QR codes in education–A study on an innovative approach in classroom teaching. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSRJRME), 3(1), 62-70.
Thiagarajan, S. (1974). Instructional Development for Training Teacher of Exceptional Children. Bloomington Indiana: Indiana University
Arikunto, S. (2010). Research Procedure A Practical Approach. Jakarta: Rineka Cipta.
Olszewski & Crompton. (2020). Educational technology conditions to support the development of digital age skills,” Comput. Educ., vol. 150.
Schmid & Petko. (2019). Does the use of educational technology in personalized learning environments correlate with selfreported digital skills and beliefs of secondary-school students?, Comput. Educ., v136, pp. 75–86.
Anantyarta, P., & Sholihah, F. N. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran pada materi bioteknologi menggunakan program autoplay. Journal of Natural Science and Integration, 3(1), 45-57.
Panjaitan, R. G. P., Titin, T., & Putri, N. N. (2020). Multimedia interaktif berbasis game edukasi sebagai media pembelajaran materi sistem pernapasan di Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 8(1).
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 3(1), 171-187.
Naimnule, L., Hale, E.F., & Oetpah, F. (2023). Sosialisasi Penggunaan Media Visual dalam Pembelajaran Biologi di SMA Nurul Fallah Kefamenanu. Jurnal Pengabdian Sains dan Humaniora.
Santhalia, P.W., & Sampebatu, E.C. (2020). Pengembangan multimedia interaktif dalam membantu pembelajaran fisika di era Covid-19. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA.

Downloads

Published

2025-05-15

How to Cite

Malahayati, E. N., & Sofiyana, M. (2025). EVALUATION OF THE VALIDITY OF BIOPLASTIC LEARNING MEDIA FOR IDENTIFYING MARINE INVERTEBRATES. JOSAR (Journal of Students Academic Research), 10(1), 190–197. https://doi.org/10.35457/josar.v10i1.4479

Issue

Section

Articles