THE ENHANCING MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES IN MULTIPLICATION FOR GRADE IV STUDENTS THROUGH THE USE OF FINGER CALCULATOR AND TGT METHOD

  • Nur Octavia Suhantiningsih Mahasiswi
Abstract views: 56 , pdf downloads: 49
Keywords: Learning Outcomes, Mathematics, Multiplication, Finger Calculator, TGT

Abstract

The purpose of this study is to explore how the use of finger calculator and TGT (Teams Games Tournament) can enhance the learning outcomes in multiplication among fourth-grade students at SDN 3 Ringinkembar. This action research follows the model by Kemmis and McTaggart, which includes four stages: planning, implementation, observation, and reflection. To collect data, we used field notes, interviews, quantitative test results, and qualitative observations of both teachers and students. The study was conducted in two cycles with fourth-grade students in May 2019. The reflection stage involved analyzing test results and the application of TGT alongside the finger calculator. The findings indicated that using the finger calculator with the TGT method had positive effects. The students showed increased enthusiasm and improved teamwork, which significantly enhanced their learning outcomes in multiplication. The completion rate rose from 45% to 85% after implementing finger calculator and TGT, demonstrating the effectiveness of these methods in improving the students' understanding and mathematical performance.

 

 

References

Arisanti, D. (2021). Upaya Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Fisika melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Games Turnaments (TGT). EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(2), 112–120.
B. Uno, Hamzah. (2008). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta : Bumi Aksara.
Bentriska, H. K., & Suprijono, A. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Educandy terhadap Hasil Belajar Kognitif Sejarah Siswa SMAN 3 Sidoarjo. AVATARA, e-Journal Pendidikan Sejarah, 12(4).
Dimyati & Mudjiono. (2013). Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Fathoni, T. (2023). Mengintegrasikan Konsep Vygotsky dalam Pendidikan Islam: Upaya Orang Tua dalam Memaksimalkan Potensi Anak. Muaddib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 31–38.
Fransiska, L., Subagia, I. W., & Sarini, P. (2018). Pengaruh model pembelajaran guided discovery terhadap keterampilan proses sains siswa SMP Negeri 3 Sukasada. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 1(2), 68–79.
Hamalik, Oemar. (2009). Pendekatan Baru Strategi Belajar Mengajar Berdasarkan CBSA. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Heruman. (2007) Model Pembelajaran Matematika. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Kustian, N. G. (2021). Penggunaan metode mind mapping dalam meningkatkan hasil belajar siswa. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 1(1), 30–37.
Lindgren, H. C. (1976). Educational psychology in the classroom. New York: John Wiley & Sons
Martyanti, A., & Suhartini, S. (2018). Etnomatematika: Menumbuhkan kemampuan berpikir kritis melalui budaya dan matematika. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(1), 35–41.
Milawati, Nur Afwa. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Times Games Tournaments (Tgt) Terhadap Hasil Belajar Ipa Ditinjau Dari Self Confidence Peserta Didik Kelas Vii Di Smp Amal Bakti Jati Agung Lampung Selatan. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung: Lampung .
Nurjanah, N. E. (2020). Pembelajaran stem berbasis loose parts untuk meningkatkan kreativitas anak usia dini. Jurnal Audi: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi Paud, 5(1), 19–31.
Pelu, M. (n.d.). Nilai Historis Candi Cetho Sebagai Sumber Dan Materi Pendidikan Budi Pekerti Berbasis Budaya Lokal. DAN PENULISAN SEJARAH KRITIS, 87.
Rahim, Rika. (2017). Penerapan Teknik Jarimatika untuk Meningkatkan Keterampilan Berhitung pada Pembelajaran Matematika di Kelas IV MIN Lampisang Aceh Besar. UIN Ar-Raniry Banda Aceh: Aceh Besar
Ratih, N., & Risminawati, M. P. (2014). Peningkatan Kemampuan Berhitung Melalui Metode Kalkulator Jarimatika Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas III SD Negeri Nogosari 3 Glonggong Nogosari Boyolali Tahun Ajaran 2013/2014. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Rusman, (2010). Model-model Pembelajaran. PT RajaGrafindo Persada.
Said, M. S. (2021). Kurangnya motivasi belajar matematika selama pembelajaran daring di MAN 2 Kebumen. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(2), 7–11.
Safitri, Dian (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Tgt (Team Game Tournament) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sdn 1 Pakuan Aji Tahun Pelajaran 2019/2020. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro
Salirawati, D. (2018). Smart Teaching: Solusi Menjadi Guru Profesional. Bumi Aksara.
Sari, Citra Pratama. (2018). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Membaca Siswa Kelas Iv . Universitas Negeri Yogyakarta : Yogyakarta .
Simaremare, J. A., & Purba, N. (2021). Metode Cooperatif Learning Tipe Jigsaw Dalam Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia.
Soedijarto. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sulaeman. (2007). Go Champion Metode Cepat Berhitung Angka. Bandung: CV. Bintang Jaya Pratama.
Suprijono, Agus. (2012). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

PlumX Metrics

Published
2025-04-25
How to Cite
Nur Octavia Suhantiningsih. (2025). THE ENHANCING MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES IN MULTIPLICATION FOR GRADE IV STUDENTS THROUGH THE USE OF FINGER CALCULATOR AND TGT METHOD. JOSAR (Journal of Students Academic Research), 10(1), 119-128. https://doi.org/10.35457/josar.v10i1.4035
Section
Articles