The Influence of Service Quality on Intention to Return to Visit at Hagu Coffee and Space

  • Jati Noegroho Universitas Pakuan
Abstract views: 113 , PDF downloads: 211
Keywords: service quality, interest in visiting, customer loyalty, cafe industry.

Abstract

This research aims to analyze the influence of service quality on interest in returning to Hagu Coffee and Space. Using a quantitative approach with a total sampling of 51 respondents, data was collected through questionnaires and analyzed using various statistical tests, including validity, reliability, normality, heteroscedasticity, Pearson correlation, determination, and simple linear regression. The analysis results show that all variable items are valid and reliable, with a calculated r value more significant than the r table and a significance of less than 0.05. The Kolmogorov-Smirnov normality test shows that the data is normally distributed (sig = 0.626 > 0.05), and heteroscedasticity symptoms exist. The Pearson correlation test shows a moderate relationship (r = 0.70). At the same time, simple linear regression analysis produces the equation Y = 6.271 + 0.730X with a significance level of 0.000 (<0.05), confirming that service quality significantly influences intention to revisit. This research strengthens customer loyalty theory and provides strategic recommendations for cafe managers to improve service quality to attract and retain customers.

References

Daniel Napitupulu. (2024). ANALISIS KEPERCAYAAN DAN KEPUTUSAN PEMBELIAN DI CAFE UMI AYUE. JurnaI Ilmiah Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 608–613. https://doi.org/10.61722/jiem.v2i2.1008

Darojat, I. (2021). ANALISIS PENGARUH DAYA TARIK WISATA DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP MINAT BERKUNJUNG ULANG DENGAN KEPUASAN PENGUNJUNG SEBAGAI VARIABEL INTERVENING (STUDI PADA CITRA RAYA WATER WORLD). Dynamic Management Journal, 5(1), 23. https://doi.org/10.31000/dmj.v5i1.4101

Erfani, M., & Syarifudin, A. S. (2023). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Jaring Laba-Laba dengan Media Kutipan Instagram pada Akun Maharapall Terhadap Kemampuan Menulis Teks Puisi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Kadur. Journal of Educational Language and Literature, 1(2), 36–41. https://doi.org/10.21107/jell.v1i2.21358

Fatimah, N., & Subiyantoro, H. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Suasana Kafe, dan Variasi Menu terhadap Minat Berkunjung Kembali pada Kafe 7 Bintang Kecamatan Campurdarat, Kabupaten Tulungagung. https://doi.org/10.55681/economina.v3i8.1464

Fauziah, R., Maya, R., Yusnita Fitrianna, A., Siliwangi, I., & Terusan Jendral Sudirman Cimahi, J. (2018). HUBUNGAN SELF CONFIDENCE TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP. In Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif ISSN xxxx-xxxx (print) (Vol. 1, Issue 5).

Hanif, M., Nandan Limakrisna, H., Fitri Anggraeni, A., Ekonomi dan Bisnis, F., & Winaya Mukti, U. (2024). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN STORE ATM OSPHERE TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN PADA KAFE CARITA KOPI TAMANSARI KOTA BANDUNG. In MODENA Journal (Vol. 1, Issue 1). https://jabar.bps.go.id/indicators/16/217/1

Hardiyanti, N. Y., & Puspa, R. (2021). Medkom: Jurnal Media dan Komunikasi Coffee Culture di Indonesia : Pola Konsumsi Konsumen Pengunjung Kafe, Kedai Kopi dan Warung Kopi di Gresik. Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 93–106. https://e-journal.unair.ac.id/Medkom

Khaira, N., Farhan Saputra, & Faroman Syarief. (2022). PENGARUH PERSEPSI HARGA DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN DI KAFE SUDUT HALAMAN. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen Bisnis, 2(3), 24–30. https://doi.org/10.56127/jaman.v2i3.350

Lukas S.Musianto. (2002). Perbedaan Pendekatan Kuantitatif dengan Pendekatan Kualitatif dalam Metode Penelitian. https://doi.org/10.9744/jmk.4.2.pp.%20123-136

Martoyo, A., Sudianto, S., Ahada, R., Anggraeni, A. F., & Sutopo, S. (2022). OPTIMALISASI PHYSICAL EVIDENCE DALAM MENINGKATKAN JUMLAH PENGUNJUNG DESA WISATA TANJUNGJAYA. Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis, 3(2), 55. https://doi.org/10.24853/jmmb.3.2.55-60

Nugroho, A. B., & Samanhudi, D. (2020). ANALISIS KEPUASAN PELANGGAN MENGGUNAKAN METODE SERVQUAL DAN MERANCANG STRATEGI PEMASARAN DENGAN METODE SWOT PADA RESTORAN XYZ. JUMINTEN, 1(5), 13–24. https://doi.org/10.33005/juminten.v1i5.188

Riadi, D., Permadi, L. A., & Retnowati, W. (2023). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP MINAT BERKUNJUNG KEMBALI KE DESA WISATA HIJAU BILEBANTE YANG DIMEDIASI OLEH KEPUASAN WISATAWAN. Jurnal Riset Pemasaran, 2(2), 38–49. https://doi.org/10.29303/jrp.v2i2.2678

Ryan Nugroho. (2013). PENGARUH PEOPLE, PHYSICAL EVIDENCE, PRODUCT, PROMOTION, PRICE DAN PLACE TERHADAP TINGKAT KUNJUNGAN DI KAFE COFFEE COZIES SURABAYA. JURNAL MANAJEMEN PEMASARAN PETRA, 1(2). https://publication.petra.ac.id/index.php/manajemen-pemasaran/article/view/610

Saputra Tanjung, H., Siti, ), & Nababan, A. (2016). PENGARUH PENGGUNAAN METODE PEMBELAJARAN BERMAIN TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA MATERI POKOK PECAHAN DI KELAS III SD NEGERI 200407 HUTAPADANG. Jurnal Bina Gogik, 3(1).

Selvia Liu, M., Eka Marliana, S., & Buntu Laulita, N. (2022). Jurnal Mirai Management Analisis Manajemen Risiko Pada Bidang Usaha Kuliner Seoul Cafe. Jurnal Mirai Management, 7(3), 228–244. https://doi.org/10.37531/mirai.v7i3.2492

PlumX Metrics

Published
2025-03-30
How to Cite
Noegroho, J. (2025). The Influence of Service Quality on Intention to Return to Visit at Hagu Coffee and Space . Translitera : Jurnal Kajian Komunikasi Dan Studi Media, 14(1), 48-58. https://doi.org/10.35457/translitera.v14i1.4340
Section
Articles