Instilling Communication Skill Through A Cultural Literacy

  • BINTI SUAIDAH HANUR IAI BADRUS SHOLEH
Abstract views: 79 , pdf downloads: 50
Keywords: Communication Skills, Literacy Culture, Digital Age

Abstract

Children born in the 21st century are required to be critical-minded, creative, communicative and able to collaborate because the 21st century is a digital century where everything uses technology and information systems. This requires parents to be media literate to keep up with the times but unfortunately not all parents are media literate which results in not all children being able to develop abilities according to the needs of this digital century. This article tries to review the relationship between the cultivation of literacy culture and the development of children's communication skills taken from the results of a case study of one of the students in the Playgroup class of PAUD Kuncup Melati Pandan Badas Kediri.

References

Anwas, O. M. (2022). BUDAYA LITERASI MEDIA TELEVISI. Jurnal Teknodik, 422–434. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.43
Coghlan, D., & Brydon-Miller, M. (2014). The SAGE Encyclopedia of Action Research. SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781446294406
Ferdiana, F. (2023). GANGUAN BICARA DAN KESULITAN BERBAHASA. Jurnal Ilmiah METADATA, 5(2), 131–138. https://doi.org/10.47652/metadata.v5i2.374
Hadi, R., & Sumardi, L. (2023). Penggunaan Gadget oleh Anak Usia Dini. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 1062–1066. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1324
Hudhana, W. D., & Ariyana, A. (2018). Menanamkan Budaya Literasi pada Anak Usia Dini Melalui Dongeng. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2). https://doi.org/10.31000/lgrm.v7i2.882
Jatnika, S. A. (2019). Budaya Literasi untuk Menumbuhkan Minat Membaca dan Menulis. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 1–6. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i2.18112
Junalia, E., Setiawan, A., & Fitriani, P. (2020). Pentingnya Komunikasi Orang Tua-Anak terhadap Self Efficacy Anak Usia Sekolah. Jurnal Keperawatan Terpadu (Integrated Nursing Journal), 2(2), 92. https://doi.org/10.32807/jkt.v2i2.53
Laely, K., Istiningsih, G., Pramita, Y. D., & Iftitah, S. N. (2017). Parenting Pengasuhan di Era Digital dalam Rangka Mendukung Terwujudnya PKBM (Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat) di Daerah Miskin. URECOL, 1–8.
Mardliyah, A. A. (2019, February 6). BUDAYA LITERASI SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DI ERA INDUSTRI REVOLUSI 4.0. https://www.semanticscholar.org/paper/BUDAYA-LITERASI-SEBAGAI-UPAYA-PENINGKATAN-BERPIKIR-Mardliyah/f025b3a1ec6e1fcb3324525dead8b7b326bf4fbf
Mustakim, M., Farhan, H., Lilawati, A., Ladamay, O. M. M. A., Musayyachah, M., & Pratiwi, R. S. (2021). Pengasuhan orang tua anak usia dini di era disrupsi. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 4(1), 19. https://doi.org/10.33474/jipemas.v4i1.7236
Nafi’ah, S. A., & Amelia, I. (2023). Peningkatan pemahaman pengasuhan digital untuk ibu PKK dalam mengawasi media digital pada anak di Desa Tepus Kulon, Kecamatan Kutoarjo Kabupaten Purworejo Jawa Tengah. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 19(1), Article 1. https://doi.org/10.20414/transformasi.v19i1.6781
Nurhayati, E., & Ulfah, M. (2017). Menciptakan Home Literacy bagi Anak Usia Dini di Era Digital. Indonesian Journal of Islamic Early Childhoob Education, 2(2), 175–184.
Nuria, R., & Anam, K. (2022). Dampak Gaya Pengasuhan Orang Tua terhadap Sikap Nomophobia pada Anak. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 63–69. https://doi.org/10.59944/jipsi.v1i2.39
Pratiwi, M. R., Indrayani, H., & Amalia, S. (2020). Optimasi Pola Pengasuhan Digital dalam Pemenuhan Kebutuhan Informasi. Expose: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 76. https://doi.org/10.33021/exp.v3i1.1012
Rahmani, L. D., & Setiyatna, H. (2024). Komunikasi Efektif pada Anak Usia Taman Kanak-Kanak. JECER (Journal Of Early Childhood Education And Research), 4(2), 73. https://doi.org/10.19184/jecer.v4i2.43964
Salehudin, M. (2020). Literasi Digital Media Sosial Youtube Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.33369/jip.5.2.%p
Salis Hijriyani, Y., & Astuti, R. (2020). Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(1), 015. https://doi.org/10.21043/thufula.v8i1.6636
Sinta, Asbari, M., & Isnawati, B. (2024). Pornografi dan Pengasuhan Anak: Menganalisis Dampak Media Digital terhadap Peran Keluarga dan Perkembangan Anak. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(1), Article 1. https://doi.org/10.4444/jisma.v3i1.884
Sumiati, E. (2020). MANFAAT LITERASI DIGITAL BAGI MASYARAKAT DAN SEKTOR PENDIDIKAN PADA SAAT PANDEMI COVID-19.
Sunarwan, D. (2017). MENINGKATKAN LITERASI BUDAYA PESERTA DIDIK PENDIDIKAN KESETARAAN MELALUI PEMBELAJARAN SOSIOLOGI. Jurnal AKRAB, 8(2), 92–99. https://doi.org/10.51495/jurnalakrab.v8i2.169
Yuniarto, B., & Yudha, R. P. (2021). LITERASI DIGITAL SEBAGAI PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER MENUJU ERA SOCIETY 5.0. Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 10(2). https://doi.org/10.24235/edueksos.v10i2.8096
Yuyuk, Y., Waridah, W., & Kartini, K. (2023). UPAYA ORANG TUA DALAM MENGATASI PENGGUNAAN GADGET PADA ANAK USIA DINI. Masa Keemasan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 16–20. https://doi.org/10.46368/mkjpaud.v3i1.1027

PlumX Metrics

Published
2024-09-28
How to Cite
HANUR, B. S. (2024). Instilling Communication Skill Through A Cultural Literacy. JOSAR (Journal of Students Academic Research), 9(2), 81-92. https://doi.org/10.35457/josar.v9i2.3834
Section
Articles