https://ejournal.unisbablitar.ac.id/index.php/konstruktivisme/issue/feed Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 2020-08-13T16:23:13+00:00 Dwi Kameluh Agustina data.kiriman@gmail.com Open Journal Systems <p><strong>Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran</strong> published by Universitas Islam Balitar which concerns on the educational issues. <strong>Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran </strong>has been indexed in: Sinta, Google Scholar, Indonesia OneSearch, Moraref, OCLC Worldcat.</p> <p>&nbsp;</p> https://ejournal.unisbablitar.ac.id/index.php/konstruktivisme/article/view/976 ANALISIS KARAKTERISTIK GAYA BELAJAR MAHASISWA PGSD UM PALANGKARAYA 2020-07-23T23:43:53+00:00 Fathul Zannah fathulzannah.umpalangkaraya@gmail.com Indah Sari Dewi inasari13@gmail.com <p>Learning style is a learning characteristic that is closely related to a person's way of absorbing knowledge. Information related to the characteristics of learning styles is very useful for lecturers to improve the quality of learning. The purpose of this study was to analyze the characteristics of learning styles (auditory, visual and kinesthetic) students of the Elementary School Teacher Education University of Muhammadiyah Palangkaraya by using descriptive qualitative research methods. The subjects in this study were 55 fourth semester students who took the Basic Concept Science course. The results showed that students had learning styles that varied between auditory, visual and kinesthetic learning styles but with the frequency of learning style tendencies that were more dominant in the kinesthetic learning style (75.1%). These findings can be one of the references for lecturers in the course to adjust their lecture activities with the characteristics of their students.</p> 2020-07-23T23:41:22+00:00 Copyright (c) 2020 Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran https://ejournal.unisbablitar.ac.id/index.php/konstruktivisme/article/view/986 PRAKTIKALITAS LEMBAR KERJA MAHASISWA BERBASIS KPS TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF MAHASISWA 2020-07-27T23:25:58+00:00 Sari Indriyani sarichan25bjm@gmail.com Ita Ita sarichan25bjm@gmail.com <p>This research is a development research to develop student worksheets. The aim of this study is develop LKM based on KPS in virus and bactery concept toward the cognitive learning outcomes and find out the practicality level. This development research refers to the 4D development model which includes the stages of define, design, develop. Instruments for data collection were questionnaire sheets and essay questions. The analysis was carried out based on the practicality questionnaire of LKM and the score of students' cognitive learning outcomes. The results of this development research indicate that LKM is considered practical by students in terms of attractiveness, usage and time. In addition, the developed LKM can improve students' cognitive skills with grades above the graduation average</p> 2020-07-25T23:55:46+00:00 Copyright (c) 2020 Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran https://ejournal.unisbablitar.ac.id/index.php/konstruktivisme/article/view/1041 USING WORD WALL TO IMPROVE ENGLISH VOCABULARY MASTERY: SYSTEMATIC REVIEW 2020-08-13T16:23:13+00:00 Warda Latifah 4330016015@student.unusa.ac.id Tiyas Saputri 4330016015@student.unusa.ac.id <p>Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dinding kata sebagai media yang efektif untuk meningkatkan kosa kata bahasa Inggris dan untuk mengumpulkan beberapa informasi yang berkaitan dengan penggunaan dinding kata pada pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggris. Metode penelitian ini menggunakan tinjauan sistematis. Sumber dalam penelitian ini, berasal dari 10 sumber yang terdiri dari 6 skripsi dan 4 jurnal.Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini ialah dokumentasi melalui Google Cendekia. Artikel dan skripsi dipilih melalui kriteria inklusi dan eksklusi.Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode analisis deskriptif. Hasil penelitian ini adalah media dinding kata sebagai media yang efektif untuk meningkatkan penguasaan kosakata berdasarkan sumber yang diperoleh. Hal tersebut dapat dilihat dari hasil para peneliti, ada perbedaan yang signifikan dalam nilai tes siswa sebelum dan sesudah menggunakan dinding kata. Skor post-test lebih baik daripada skor pre-test. Selanjutnya, media dinding kata dapat diterapkan pada kelas lima di sekolah dasar, kelas satu dan kelas dua di Sekolah Menengah Pertama. Hal tersebut menunjukkan bahwa dinding kata dapat diterapkan di semua tingkatan pendidikan, terutama di SMP.</p> 2020-07-27T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2020 Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran